vrijdag 7 november 2014

De beste overweg is geen overweg 
 

De laatste tijd worden er discussies gevoerd over het al dan niet sluiten van de ongeveer 100 onbewaakte overwegen/paden; spoorpassages die al dan niet intensief gebruikt worden door wandelaars en fietsers en voor deze groep passanten (soms uiterst) gevaarlijk is.

Vanwege mijn functie rij ik weleens met machinisten mee en hoor hun verhalen aan over hoe zij menigmaal de schrik van hun leven krijgen. Laatst bijvoorbeeld: op het traject Hilversum - Baarn is ter hoogte van Kasteel Groeneveld het spoor “beveiligd” met hoge zig-zaghekken. We kwamen met een gangetje van 130 aangereden en zagen tot onze grote schrik dat er op het allerlaatste moment toch nog wandelaars gingen oversteken. Ik zat erbij en keek er naar, maar kreeg wel een hartverswieping n.a.v. wat ik zag gebeuren! Natuurlijk is de wandelaar die zulk gevaarlijk gedrag vertoont daarvoor zelf verantwoordelijk. Prorail was voornemens dit overpad te sluiten. Dankzij een belangenorganisatie is dit voorkomen en zijn er die hekken geplaatst. Is dit een oplossing? Nee, want gevaarlijk is en blijft het. Afsluiten dus, een tunnelte of brug is veel veiliger.

Als Prorail een overweg/pad wil afsluiten, handelt zij daarmee conform het veiligheidsbeleid welke met het ministerie is overeengekomen. Prorail volgt alle procedures en gaat pas tot afsluiting over als aan alle voorwaarden is voldaan, ze zijn daar ook niet gek. Voorafgaande is er in ruime mate overleg met betrokken partijen en belanghebbenden.

Een gemeente die dan voor een bepaalde groep gebruikers toch een passagemogelijkheid in stand wil houden, zal daarvoor doorgaans zelf (diep) in de beurs moeten tasten, zo zijn de spelregels. Geld voor een alternatief (ondertunneling of overbrugging) is er in steeds mindere mate beschikbaar en dan kan het gebeuren dat een passagemogelijkheid komt te vervallen. Dat is dan een keuze van de gemeente (lees de door burgers gekozen lokale overheid!). Wandelaars en fietsers zijn hiervan de dupe, jammer dan. 

Wandelaars, fietsers en hun belangenorganisaties gaan vaak bij een dreigende afsluiting via de media (en fysiek bij betreffende overweg) protesteren  tegen afsluiting en voor behoud van het overweg/pad. Begrijpelijk, maar zinvol en terecht? Nee, die overweg wordt toch afgesloten. Zinloos geweld dus. Je kunt beter op de stoep bij het gemeentehuis gaan protesteren en je lokale volksvertegenwoordigers hierop aanspreken. 

Dat er geen geld voor een oplossing is of een gemeente dat daaraan niet wil besteden is een feit. Geen geld? Er is genoeg geld! Alleen wordt het niet daar gehaald waar het zit. Dat geld zit bij (grote) bedrijven die graag “etaleren” iets voor de natuur, het landschap en het milieu te doen. Dat is goed voor hun imago.  Natuurlijk klink dat commercieel, maar wat is daar mis mee, geld stinkt niet.
 

Ziet u het al voor u: een wandel/fietsbrug of dito tunnel met een groot bord “dit/deze ……  is (mede) mogelijk gemaakt met financiële steun van Albert Heijn” of de "Hematunnel" o.i.d.? In Utrecht zit er al zoiets aan te komen: de "RABObrug". Prachtig toch?
 
 
Klik onder de foto op "opmerkingen" voor het geven van een reactie.
 
 

3 opmerkingen:

  1. Mensen in zijn algemeenheid hebben geen idee hoe hard 130 km per uur is met een dergelijk gevaarte wat niet tot stoppen te krijgen is binnen een redelijke afstand. Wij hebben in de binnenstad nog een spoorwegovergang richting Gronau. Dat is een drukke overweg met veel fietsers . voetgangers en zeer regelmatig hangt de machinist aan de rem en op zijn toeter om aanrijdingen te voorkomen. Ach dat kan nog wel even, nee dat kan niet al was het alleen maar voor de machinist. En nu zet ik er anoniem onder terwijl ik dat dus helemaal niet wil zijn. kan dat niet beter? Groet uw toegenegen GW wandelaar Gerrit-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vreemd stuk.

    Ten eerste heeft Prorail ("ze zijn daar ook niet gek") zijn geloofwaardigheid op dit punt definitief verloren met hun illegale sluiting van de onbewaakte overweg bij Heemstede.

    Ten tweede deugt het beleid ("De beste overweg is geen overweg") in beginsel al niet. Het grootste aandeel in dodelijke spoorwegovergangen heeft sinds jaar en dag de automobilist (hetzij door onvoldoende uitkijken bij een onbewaakte overweg, hetzij door slalomgedrag). Dat 'oplossen' door overwegen maar te sluiten, straft langzaam verkeer disproportioneel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op anonieme berichten reageer ik niet, en vooral niet als ze niet kloppen. De schrijver kan met mij persoonlijk contact opnemen via e-mail aan info@wandeleninbeeld.nl

    BeantwoordenVerwijderen